Saturday 20 July 2013

Kelemahan?....

Malam ini aku tersentuh dengan tulisan seorang sahabat aku yang dah lama aku tidak bertemu dengannya, dan aku pun tidak tahu adakah aku akan berjumpa dengannya lagi?, dan ditambah dengan kata-kata ustaz di dalam tazkirahnya yang sangat hebat yang tadi aku dengar. Apa yang aku baca dan dengar agak tempias ke atas diri aku ini. Aku sedar, sememangnya masih lagi mentah di dalam kancah perjuangan yang suci ini dan banyak kelemahan yang aku perlu perbaiki dan pelajari ilmu, agar aku mampu menjadi pejuang yang sejati. Banyak kelemahan yang ada di dalam hidup aku sehingga aku jauh tertinggal dari semua perkara. Kesedaran ini boleh aku titipkan di sini untuk perkongsian semua agar tidak menjadi seperti aku yang mengalah untuk menang di suatu hari nanti.

Kelemahan ini memang jelas terpancar dari sudut hati dan kelemahan ini juga yang menyebabkan selalu kecundang di dalam perjuangan. Kelemahan ini juga yang menyebabkan ramai orang yang mengambil kesempatan sehinggakan mereka tidak bisa mengenal yang mana kaca dan yang mana intan. Kelemahan ini yang menyebabkan sering dipandang dengan penuh kebencian dan penuh kesalahan. Kelemahan ini juga menyebabkan orang sering salah mentafsir kejujuran, keikhlasan dan semangat kesetiaan di dalam perjuangan. Kelemahan ini juga menyebabkan aku semakin jauh dari perjuangan. Kelemahan ini juga menyebabkan orang memandang serong kepada pendirian. Kelemahan ini adalah salah satu faktor menyebabkan ramai yang lebih dipandang mulia walaupun ia tidaklah seperti yang disangka. Kelemahan ini yang menyebabkan dirinya sentiasa dimusuhi, dicaci, dikeji, dimaki dan dihina. Kelemahan ini yang menyebabkan dirinya semakin menjauhkan diri dari mereka yang lebih hebat darinya. Kelemahan ini yang menyebabkan ia lari dari suasana yang boleh menyebabkan hatinya mati. Kelemahan ini yang menyebabkan ia selalu terpandang yang keji disanjung dan yang mulia dikeji. Kelemahan ini yang menyedarkan bahawa setiap insan akan mempertahankan kelemahan diri demi mencapai cita-cita sendiri. 

Kelemahan ini adalah anugerah illahi untuk mengenal diri sendiri. Kelemahan ini menjadikan ia hidup dengan cara sendiri. Kelemahan ini akan menjadi faktor ia menuju perjuangan yang sejati. Kelemahan ini akan menjadi teman sejati untuk menentang segala kebatilan di muka bumi. Kelemahan ini akan sebagai pembakar semangat agar hatinya tidak mati. Kelemahan ini akan menjadi pendorong untuk terus berbakti untuk agama, bangasa dan negara. Kelemahan ini akan menjadi penawar duka dikala sepi. Kelemahan ini menjadi dirinya rapat kepada Illahi. Kelemahan ini ia dapat menjauhi diri dari terus melihat kesangsian. Kelemahan ini menjadikan ia sebagai guru yang membentuk keperibadian diri. Kelemahan ini akan terus menjadi teras kepada perjuangan yang abadi. Kelemahan ini boleh membuat hidup berdikari dan memajukan diri. Kelemahan ini akan menjadi senjata yang mampu menerobos kejituan diri. Kelemahan ini akan membawa diri menuju kejayaan yang dinanti. Kelemahan ini akan membuatkan diri menjadi berjatidiri. Kelemahan ini akan menjadikan hidup lebih berhati-hati. Kelemahan ini akan membuat lebih mengenali diri sendiri. Kelemahan ini akan menjadikan aku tidak akan memakan daging kawan sendiri. Kelemahan ini akan membuat aku menghormati diri sendiri. Kelemahan ini akan membuat aku menutup keaiban rakan sendiri. Kelemahan ini akan membuat aku sentiasa berfikir positif. Kelemahan ini menjadi satu objektif yang pasti dan akhirnya kelemahan ini hanya Allah yang mengerti............Hariyosssss....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...